wtorek, 3 marca 2015

Międzynarodowy Dzień Pisarzy, mili moi.



Napisz mi opowieść, którą bez zastanowienia przeniosę na deski teatru. Podkreślę najważniejsze kwestie, sparafrazuję niektóre sytuacje, wyjdę na scenę i nie będę nawet grać – tylko żyć. O ludziach pisz, tak najgłębiej, wchodząc w najintymniejsze szczegóły ich życia, dokopując się rzeczy, które zadziwiają i szokują, a jednak są tak bliskie ze względu na swoją złudną odległość. Pisz więc o tym, co widzisz wokół siebie. Nie o Neptunie, który jest gdzieś daleko i interesuje jedną osobę na milion. Nie o domysłach i plotkach, które nie znajdują odzwierciedlenia w rzeczywistości. O życiu jest jeszcze tyle do napisania. Bądź bohaterem, nie uciekaj przed codziennością.
Ja też będę pisać, dla siebie i innych, choć i tak w efekcie końcowym schowam skrypt pod poduszką, modląc się, aby nikt go nie znalazł. Nie rób(my) tak, świat to słowa i jeśli są mądre i pewne siebie to one się ozłacają, nie milczenie. Bądź w swoim pisaniu jak najwybitniejsi aktorzy, którzy na scenie pokazując wszystko i jeszcze więcej, chowając gdzieś w kieszeni strach przed zaszufladkowaniem, wyśmianiem, utożsamianiem ich z kimś kim nie są. Pisz o tym, co uważasz za stosowne, przecież masz prawo pisać tak jak myślisz, w swoim jedynym i niepowtarzalnym stylu. Ze swoimi jedynymi i niepowtarzalnymi przemyśleniami.
O wariatach lubię pisać i o szaleństwie. Co w tym złego? Może ktoś lubi o tym czytać – mamy prawo lubić rzeczy dziwne i zaskakujące.
Wszystkim pisarzom – tym, którzy ukradli już moje serce i tym, którzy to kiedyś zrobią – dużo weny i spostrzegawczości. Używajcie słów jak najczęściej, bo ja słowa uwielbiam i bez słów szczęście byłoby dla mnie stanem nieznanym. Ostatnio jestem pod wrażeniem słów Osieckiej – czytam ją z zapartym tchem i nie chcę przestać (choć czytanie na jednym wdechu może być zabójcze). Chyba udziela mi się trochę bujanie w obłokach i szyk przestawny. Dziękuję pani A., to dobrze, to wszystko bardzo dobrze.
A Wam? Udzieliło się jakieś słowo nie-wasze, od którego uwolnić się nie chcecie? To podziękujcie dziś twórcom tych słów. Jest trzeci marca, Międzynarodowy Dzień Pisarzy. 


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz